Rozciąganie jako element treningu osobistego

W ostatnich latach uprawianie sportu stało się swego rodzaju modą. Na początku bardzo popularne było bieganie. Później rozgłosu nabrały również inne dyscypliny, takie jak jazda na rowerze, crossfit, fitness, trening osobisty na siłowni. Co łączy, a przynajmniej powinno łączyć te wszystkie sporty? Odpowiedź jest prosta: rozciąganie!

Dlaczego warto się rozciągać?

Stretchning, czyli mówiąc prościej – rozciąganie, powinien towarzyszyć wszystkim osobom, podejmującym aktywność fizyczną. Rozciąganie mięśni pozwala na ich wzmocnienie i uelastycznienie. Rozciąganie bardzo dobrze działa na stawy, podwyższając ich sprawność i ruchomość. Rozciąganie potrzebne jest również po to, aby uniknąć zakwasów. Poza tym, rozciąganie pozwala na wysmuklenie mięśni, tworząc piękny ich zarys zamiast mocnej ich rozbudowy. Często uwagę na to zwracają kobiety, które obawiają się, że podnoszenie ciężarów czy ćwiczenia siłowe sprawią, że ich sylwetka stanie się nadmiernie rozbudowana, wręcz męska. Są sporty, gdzie rozciąganie uznawane wręcz jako element serii ćwiczeń. Przykładem jest tu trening osobisty, który przeprowadza się na przykład na siłowni, pod okiem trenera. Decydując się na taką formę aktywności, ma się pewność, że etap ten nie zostanie pominięty – trenerzy personalni bardzo dbają bowiem o prawidłowe rozciąganie się swojego klienta. Co jednak jeśli wykonuje się trening osobisty samodzielnie, w domowej siłowni i nie ma się wsparcia trenera? Wówczas można skorzystać z przeróżnych tutoriali, które pokazują jak poprawnie rozciągać się po treningu osobistym. Podczas stretchingu można włączyć sobie relaksującą muzykę, która pozwoli wyciszyć się naszemu organizmowi po dawce wysiłku, jaką przed chwilą otrzymał. Czy jednak rozciąganie powinno następować tylko po zakończeniu ćwiczeń?

Kiedy najlepiej przeprowadzić stretching?

Większość osób uważa, że rozciąganie powinno się zaimplementować po skończonym treningu osobistym. Jest w tym wiele racji – absolutnie nie można zostawić rozgrzanych do czerwoności, skurczonych mięśni bez odpowiedniego ich zrelaksowania. Jednak badania dowodzą, że stretching powinno się również wykonywać tuż przed przystąpieniem do ćwiczeń – czy to siłowych czy typowo aerobowych. Warto zrobić go tuż po rozgrzewce, zanim przystąpi się do pierwszej serii ćwiczeń czy przebiegnie pierwszy kilometr. Dlaczego należy tak robić? Przede wszystkim w celu zapobiegania kontuzjom. Jakakolwiek aktywność fizyczna to dla naszego ciała zawsze zagrożenie kontuzjom. Dobrze rozciągnięte mięśnie i stawy na pewno są lepiej chronione przed urazami.

Menu