Jak wygląda trening z trenerem personalnym?

Trening osobisty, czyli personalny staje się coraz bardziej popularny, choć nadal krąży na jego temat wiele mitów. Są one polecane przede wszystkim dla osób, które pierwszy raz planują rozpocząć swoją przygodę z ćwiczeniami i nie wiedzą w jaki sposób korzystać z maszyn znajdujących się na siłowni,

Czym jest trening personalny?

Trening personalny jest nic innego jak trening osobisty prowadzony pod kontrolą profesjonalnego trenera personalnego. Trener dobiera indywidualnie zestaw ćwiczeń dla danej osoby, demonstruje je i pomaga prawidłowo wykonywać. Ćwiczenia dobierane są zarówno do stopnia zaawansowania, kondycji fizycznej danej osoby, jak i celu dla którego zdecydowała się rozpocząć współpracę z trenerem. Poza technicznym wsparciem, trener dba o bezpieczeństwo i motywację swojego klienta, by mógł bez przeszkód osiągnąć swój cel. Trening personalny wbrew opiniom, nie musi odbywać się tylko i wyłącznie na siłowni i mieć zawszę tę samą formę. Wszystko zależy od indywidualnych ustaleń i możliwości trenera i klienta, może to być zarówno siłownia, basen, plener jak i zacisze domowe.

Jak wygląda trening?

Pierwszy trening/spotkanie z trenerem różni się od pozostałych późniejszych spotkań, przede wszystkim tym, że trener musi przeprowadzić z klientem dokładny wywiad. Bardzo istotne jest, aby przekazać trenerowi wszystkie najistotniejsze informacje związane z obecną sprawnością fizyczną, zdrowiem i stylem życia. Pozwoli to dobrać odpowiedni zestaw ćwiczeń, który nie przyczyni się do pogorszenia stanu zdrowia, ani nie spowoduj żadnych kontuzji.

W zależności od sposobu pracy trenera, albo spotkanie kończy się na rozmowach i trener przygotowuje plan treningowy na kolejne spotkania, albo rozpoczyna się trening.

Wstępna część treningu obejmuje zwykle rozgrzewkę na bieżni lub rowerku stacjonarnym. W tym momencie trener ma możliwość zaobserwowania i sprawdzenia kondycji fizycznej klienta. Do tego najlepiej sprawdzają się ćwiczenia z obciążeniem własnego ciała, gdzie łatwo jest zaobserwować, czy ruchy wykonywane są prawidłowo i jaka jest mobilność w stawach. Rozgrzewka trwa zwykle około 15 minut.

Po rozgrzewce, klient przechodzi do treningu głównego z obciążeniami. Jeśli klient nie miał wcześniej do czynienia z ćwiczeniami ze sztangą lub hantlami, to może liczyć na instrukcje trenera. W początkowych spotkaniach treningowych wyznawana jest zwykle zasada stopniowania wysiłku. Często trener skupia się na podstawowych ćwiczeniach, które mają na celu rozwinąć ogólną sprawność fizyczną i poprawić koordynację ruchową. Zwykle są to podciągania na drążku, przysiady, martwe ciągi itp. W zależności od stopnia zaawansowania danej osoby, jak i jej umiejętności te ćwiczenia są odpowiednio modyfikowane, by dopasować je do klienta.

Jeśli chodzi o liczbę ćwiczeń, serii jest bardzo różny i zależy głównie od stopnia zaawansowania klienta. Im dana osoba odbyła więcej treningów personalnych, tym wyższy jest jej stopień wytrenowania, więc jednocześnie zwiększa się objętość treningowa.

Kiedy pojawiają się efekty ćwiczeń?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jest to kwestia bardzo indywidualna. Wiele zależy od zaangażowana i systematyczności danej osoby, jak metod jakie zastosuje trener personalny.

Menu